~SUN~ Pictures, Images and Photos

السبت، 27 يونيو 2009

كل سنه و أنتى طيبه يا شموستنا ..

sun Pictures, Images and Photos

كل سنه و أنت طيبه يا شموستنا ..

كل سنه و أنتى مدفيانا بحبك و طيبتك و رقتك و اٍخلاصك ..

كل سنه و أنتى راضيه بما قسم الله ..

و كل سنه و اٍحنا دايما حواليكى ..



Get this widget Track details eSnips Social DNA

الأغنيه دى يعنى كل سنه و أنتى طيبه يا برنسيس شمس النهار بس بالكورى (حاجه جديده علشانك يعنى )

الثلاثاء، 23 يونيو 2009

الوليه الخايبه و دقية الباميه !!

yay football Pictures, Images and Photos





صباح الخير أعزائى المدونات و المدونين ..
بخصوص بوست حسن شحاته ..
لا أنكر أنى متغاظ أشد الغيظ من المعلم حسن شحاته و من كومبينة اللعيبه بتوعه اللى بيمثلوا مصر ..
الناس دى مش بتمثل مصر .. لأ .. دول بيمثلوا نفسهم ..
الناس دى أتصرف عليها دم قلبى و دم قلبكم علشان يرفعوا اٍسم مصر فى المحافل الدوليه .. فهل ده حصل ؟؟
لا محصلش .. لأن حتى التمثيل المشرف اللى كنا بنرضى بيه أفتقدوه و مابقوش بيمثلوا الوطن تمثيل مشرف ..
بلاش مش حنتكلم فى واقعة الفضيحه اللى عمرو أديب أتكلم عنها لأنها شىء خفى لا يعلمه اٍلا المولى علام الغيوب و ما كنا بشهداء عليهم و مش حنتهم حد بغير علم اليقين لأنه أمر لو تعلمون عظيم ..
لكن حنتكلم فقط عن عدم تمكن الفريق يقيادة المعلم على الحفاظ على مستوى الأداء و ده بيدل على أنه أصلا مافيش أساس سليم للموضوع ككل ..
مثلا ..
لو وليه طبخت دقية باميه باللحمه الضانى لجوزها و طلع تمام و عشره على عشره و الراجل أستمخ منه و كافئها على شطارتها مكافأه هايله تعمر الدماغ .. تقوم بعدها بكام يوم تعمل دقية باميه تانى بس يطلع وحش و جوزها برضو يكافئها حبا فيها .. و المره اللى بعدها تعمل دقية باميه تالته بس تطلع أيه بقى نص نص يعنى فيروح جوزها برضو مكافئها .. أمال أيه ما هو بيحبها .. تروح هى بقى مطمنه و ماتحاولش تجود فى صنعتها مادام هى كده كده جوزها بيكافئها سواء أجادت أم طلع منها طبيخ زى خلقتها .. و تركن على كده و خلاص ..
ده بيدل على أن أصلا هى ماعندهاش أساس سليم للطبيخ .. و أنها ست مهمله و طماعه و كسلانه و بتركن للسهل ..
عارف أن الكوره غالب و مغلوب .. الرياضه عامة غالب و مغلوب .. بس اللى بيحصل معانا ده لا يمت للرياضه بصله .. و لكن يمت للوليه أم دقية باميه .. و اللى أستسهلت و أطمنت مادام كده كده جوزها بيكافئها سواء أجادت أم أستهبلت ..
الملايين اللى أتصرفت على هذا المنتخب من جيبى و من جيبكم يعنى اٍحنا أولى بيها ..
أنا عن نفسى عاوز حقى نقدا و مش عاوز حد يمثلنى فى المباريات الدوليه بهذا الشكل خاصة أنى داخل على جوازة البت بنتى الوسطانيه و عريسها أساسا دمياطى يعنى فالرحمه حلوه برضو ..
عاوز حد يعوضنى عن ألم الواد أبنى الصغير الشيخ عبده لما حضن علم مصر و هو بيعيط بعد نهاية الماتش الأخير و اللى كان عنده أمل أنه حيلوح بيه من البلكونه لما المنتخب يكسب اٍن شاء الله فى المشمش علما بأنه أشتراه من مصروفه البسيط بعد ما حوش 15 جنيه من أول ما بدأت البطوله ..
الناس دول مش بيمثلوا الوطن و لكن بيمثلوا حسن شحاته الفتاكه ..
بخصوص بوست العالم السرى لأكل الشوارع ..
أتسألت فى التعليقات كتير اٍزاى عرفت كل هذه البيانات و الأرقام اللى أوردتها فى البوست ؟
الحقيقه أكتسبت خبره لا بأس بها من عملى أيام دراستى فى الجامعه بمطاعم الاٍسكندريه زى شى جابى و أستريا و سانتا لوتشيا و البلفدير و غيرهم .. و أطلعت بعينيا على ما كان يحصل فى مطابخهم :)
و لما أكرمنى المولى من فضله فتحت مطعم نظيف لطيف و كافيتريا برضو لطيفه ظريفه فى القاهره و بسببهم أحتكيت كثيرا بالعاملين بالعالم السرى لأكل الشوارع فأزددت بفضل الله خبره على خبره ..
كمان كتير من التعليقات سألتنى عن رأيى فى الكشرى و مدى سلامة الأطعمه اللى بتقدم فى المطاعم الكبيره الشهيره ذات الأسماء الرنانه ..
رأيى الشخصى أنه لا يمكن أبدا بأى حال من الأحوال ضمان نظافة العاملين فى المطابخ لأننا مش بندخل جوه ضميرهم .. تضمن منين بجد و ده كنت بأشوفه بعينى اٍن اللى مجهز لك الأكل اللذيذ ده مش هارش هنا و لا هنا و ماغسلش أيده بعدها ؟؟
تضمن منين نظافة الأوانى المستعمله فى الطبيخ ؟؟ هل شفتهم بنفسك و هم بيغسلوها ؟؟ أبدا ..
طيب أيه اللى يمنع اٍنتشار الأمراض و تفشيها بعد كده ؟؟ و لا حاجه ..
بنقول اٍحنا شعب معدته حديد و نهضم الزلط و عندنا مناعه .. الكلام ده مش صحيح .. و لو كان صحيح ما كان المصريين تفشى بينهم الاٍلتهاب الكبدى بأنواعه .. و السرطان بأنواعه .. و الفشل الكلوى و الحصوات بأنواعها .. و أمراض القولون و القرح المعويه و بلاوى زرقا لا آخر لها ..
الكشرى لما بيبات منه شويه فى المحل معدومى الذمه مش بيرموه طبعا لكن بيخلطوه بالكشرى الطازه اللى بيكون لسه نازل من على النار سخن و ده ضرر ما بعده ضرر .. لأن البايت بيدفا بفعل درجة حرارة الطازه و بيفسد و خاصة المكرونه و بيعمل نوع من السموم الضاره للغايه بس ناسى اٍسمها و أكيد الدكتوره ستيته حتفيدنا فى هذه النقطه ..
أقسم برب العزه أنى شفت بعينى برص محترم وقع من سقف مطعم كشرى شهير للغايه فى الحله اللى بيغلوا فيها الصلصه و أنا قاعد بآكل فما كان من الوله اللى واقف على النصبه اٍلا أنه بحث عنه بالكبشه و طلعه و رماه فى الخباثه و لا من شاف و لا من درى و أستئنف عمله عادى جدا !!
أيه ضمنكم أنه مش بتحصل حاجات كده فى المطاعم الأخرى ؟؟
خلونا فى أكل البيت أحسن صدقونى .. حتى لو كانت اللى عاملاه الوليه الخايبه بتاعة دقية الباميه اللى تستاهل اللى كان بيعمله عدى صدام حسين فى المنتخب الوطنى العراقى لما كان بيتهزم و يلاقوا البوكس بابه فى بق الطياره اللى راجعه بيهم من بره و على المعتقل عدل حيث يلاقوا العذاب أصناف و أشكال لأنهم لم يمثلوا وطنهم تمثيل مشرف ..
و تقبلوا كل التحيه و الاٍحترام ..

السبت، 20 يونيو 2009

العالم السرى لأكل الشوارع + تحديث ..

تحديث : الخبر ده يتصل اٍتصال مباشر بموضوع البوست و تم نشره بعد نشر البوست ده بيوم و عجبنى لأنه بيؤيد المعلومات اللى وردت فى البوست ..


عمتم صباحا بنى البلوجر ..


عربيات الكبده و السجق المنتشره فى شوارع مصر طولا و عرضا و بنجد عليها اٍقبال شديد من الزبائن و اللى أحيانا بتنافس عربات الفول فى شدة الاٍزدحام عليها بتعتبر هى البديل المنطقى لأكل اللحم اللى الكيلو منه تعدى الأربعين جنيه بل و الستين جنيه فى بعض المناطق مما يجعله صعب المنال للكثيرين ..


طيب هذا البديل رخيص الثمن اللى بيجذب الماره بروائحه المثيره للشهيه مش جدير بالبحث عن أصله و مكوناته و محاولة اٍيجاد سبب معقول لرخص ثمنه ؟؟


بادىء ذى بدء و قاعده أساسيه فأن جميع أصناف الكبده و اللحوم الداخله فى الصناعات الغذائيه زى السجق و الهامبورجر و ما شابه كلها بغير اٍستثناء مستورده من الخارج .. يعنى ما تصدقوش أبدا أنه فيه كبده أو لحمه بلدى تدخل فى هذه الصناعات ..


فيه 3 أنواع رئيسيه من الكبده المستورده الأمريكى و الأرجنتينى و البرازيلى .. و المفترض طبعا أنه بيتم الكشف على شحنات الكبده فى الموانىء كشف دقيق للسماح بمرورها للبلاد بعد التأكد من صلاحيتها ..


أرخص أنواع الكبده هى الكبده البرازيلى و سعر كيلو الجمله منها يتراوح بين 6 جنيه و 7 جنيه على حسب السوق و قد يصل وزن الكرتونه ل 30 كيلو ..


المشكله مش فى تقارير اللجان الصحيه اللى بموجبها بيتم الاٍفراج عنها فى الموانىء لأننا سنفترض بالطبع أنها سليمه و دقيقه و لا يدخل فيها لعب .. لأ .. المشكله فى طريقة تخزينها فى التلاجات الكبيره اللى غالبا مش بتراعى الأسس السليمه للحفاظ عليها مجمده لأن غالبا أصحاب التلاجات دى بيشغلوها نصف يوم فقط و بيطفئوها النصف التانى توفيرا للكهرباء .. و ده بيدى فرصه للكبده المجمده أن يفك تتليجها شويه و بعدين ترجع تتجمد تانى و هكذا و ده من أشد الخطر على صلاحيتها ..


تشتهر قليوب بالذات بوجود تلاجات التخزين التابعه لأباطرة اللحوم المجمده ..


و نأخذ فى الاٍعتبار أن الكبده اللى أصلا سهلة التسييح بتنتقل من ثلاجات السفن الشاحنه لثلاجات المبردات الناقله لثلاجات التخزين لسيارات نقل غالبا غير مبرده لثلاجات تاجر الجمله لسيارات نقل تانيه برضو غالبا غير مبرده لتجار القطاعى اللى بيشترى منهم فى النهايه أصحاب عربيات ساندوتشات الكبده اللذيذه ..


صناعة الساندوتش بقى نفسه فيه صنعه و حرفه عاليه أوى أوى ..


فاٍما أن ترفع عربية الكبده صاحبها و تخللى الجنيه يجرى فى اٍيده يا اٍما تفلسه و تخليه يبيع عفش بيته و هدوم مراته .. اٍزاى ؟؟!!


صلوا على حضرة سيدنا رسول الله ..


لا يجوز بأى حال من الأحوال أن يحتوى الرغيف الفينو الصغير على أكثر من 100 جرام حشو .. الحشو ده بيبقى عباره عن 40 جرام كبده و 60 جرام خضار ..


الخضار اللى هو بصل و ثوم و فلفل حراق و الكل متتبل تتبيله جهنميه أول ما بتترمى فى الزيت بتفوح منها زيوت عطريه تجوع اللى

لسه واكل خروف و تخليه ينجذب كالمنوم مغناطيسيا لعربية الكبده علشان يضرب رغيفين على الماشى كده ..


بنلاحظ أن فيه نوعين من قطعية الكبده .. قطعية الكبده العصافيرى و بتبقى صغيره جدا كأنها مفرومه .. و قطعية الكبده الاٍسكندرانى و بتبقى أكبر شويه و لكل نوع عربيه مشهوره بيه و صنعه تكاد تتقارب ..


لو اٍفترضنا أن أرخص رغيف كبده دلوقتى ب 2 جنيه فلزمن و حتما يكون صافى مكسب صاحب العربيه جنيه صافى كامل بالتمام و الكمال بعد خصم كل المصاريف يعنى لو باع 100 رغيف يوميا كحد أدنى يبقى صافى مكسبه 100 جنيه يوميا من غير ضرايب و لا حجوزات .. و ده فى أيده هو أو فى اٍيد الوله اللى جايبه يشتغل على العربيه ..


أكيد لا يوجد ضمان لصحة اٍجراءات الحفاظ على سلامة الكبده بعد كل هذه الخطوات لنقلها من تلاجه لتلاجه .. و لا أصلا يوجد ضمان لعدم تسرب أنواع أخرى من الكبده للمستهلك زى مثلا كبدة الخنازير و الحمير و الكلاب و بالفعل تم ظبط العديد من مثل هذه الجرائم .. نضيف على كده عدم ضمان سلامة عامل تقطيع الكبده و هى صنعه قائمه بذاتها و لا سلامة دمه اللى بيختلط بالكبده اللى بيقطعها لما بيجرح صوابعه أثناء قيامه بعمله .. و لا سلامة القائم على البيع و لا أنه مش هارش فى حته كده و لا كده قبل ما يمسك الرغيف الفينو و يفتحه .. و لا سلامة الطرشى اللى بيتباع على العربيات نفسها .. يعنى من الآخر كده ما تقدرش تضمن سلامة الساندوتش الرهيب العجيب اللى فى اٍيدك ده رغم الجهود الجباره اللى بتبذلها الأجهزه الحكوميه المختلفه لظبط المخالفين ..


السجق بقى موضوع تانى :)


الأمعاء الدقيقه المستورده بتمر هى كمان بنفس مراحل التنقل من مكان لمكان زى بنت عمها الكبده .. و بيصطلح على تسميتها بالرانك .. و الكيلو فى الجمله بيوصل لحوالى 2 جنيه فقط لا غير ..


فيه نوعين من السجق .. نوع رخيص أوى بيصل سعر كيلو الجمله فيه ل 5 جنيه و نوع راقى مفتخر بيوصل الكيلو فيه ل 7 جنيه .. خدوا بالكم أنا بأتكلم عن السجق بتاع العربيات مش اللى عند الجزار ..


النوع الرخيص بيتم حشوه بخليط من هياكل الفراخ و البرغل و البصل و الثوم المطحونين على الناعم ..


هياكل الفراخ لمن لا يعلم هى ما يتبقى من صدر الفرخه بعد تشفيتها لأخذ الفيليه منها .. فبيتبقى منه القفص الصدرى و الجلد اللى عليه و الرأس سليم و نصف المقار و غالبا الرأس بيكون بالريش .. و بيتم فرمهم فى مفارم عملاقه جباره بتخللى العظم زى العجين فمايبانش أبدا فى السجق اٍلا لحريفة أكل الشوارع .. و نسبة الخلط لكل كيلو هياكل مفرومه كيلو برغل و نص كيلو بصل و 100 جرام توم طبعا بيتفرموا بقشرهم ..


بتتم طبعا اٍضافة ملح و توابل و مواد حافظه و مواد ملونه و كبريت و حاجه اٍسمها اللعلى بتضيف لون أحمر جميل على السجق و كمان بتدارى طعم هياكل الفراخ الزفره ( باردون للفظ ) .. الخلطه المريعه دى بتبقى بنسبة 150 جرام لكل كيلو ..


و بنعرف النوع ده من أنه بيبقى طرى و لما بيتحط على النار مش بيكش أوى ..


النوع التانى اللى هو الراقى بتستبدل فيه هياكل الفراخ المفرومه و البرغل بدهن بقرى خالص مفروم على الناعم و نسبه بسيطه من اللحم المستورد من منطقة البطن المخصص للفرم و اللى اٍسمه بين أهل الصنعه الفريسكا و بيبقى بنسبة 2 : 1 .. و بيضاف له نفس التوابل المخصصه للسجق و كذلك المواد الحافظه و الملونه غير طبعا الثوم و البصل أحيانا بنسبة نص كيلو لكل كيلو لحم ..
بيتم حشو الأمعاء الدقيقه بواسطة ماكينه تشبه المدفع و اٍسمها كده فعلا بيشتغل عليها عامل متخصص و حريف علشان الأمعاء ما تتمزقش و فى نفس الوقت ماتبقاش فاضيه و جواها هوا بيسبب اٍنفجارها و هى على النار ..


أهم خطوه لحفظ السجق هو تشميعه فى الهواء بعد حشوه لتصفية المياه و الدماء اللى فيه .. و الست العاقله الراسيه ما تشتريش سجق من جزار أو من محل لسه حديث الحشو لأن السوائل اللى فيه بتوزن طبعا ..


و اللى يضمن سلامة كل هذه الخطوات حتى يصل صباع السجق لفم المستهلك يبقى جدع :)


و فيه مثل فرنسى بيقول : كل السجق بشهيه بس ما تسألش معمول اٍزاى ..


السجق ده غير السجق الاٍسكندرانى اللى بيبقى محشو فى الأمعاء الغليظه و بيبقى فيه طعم اليانسون باين شويه و هو أصلا اٍيطالى ..


نيجى بقى للحواوشى ..


فاكرين فيلم خللى الدماغ صاحى ؟؟


اللى كان فيه سامى العدل بيلعب دور عفريت نزل على الأرض و عشق الحواوشى و حاول يعرف سر صنعته لكنه فشل رغم كونه عفريت اٍبن عفاريت ..


و الحقيقه أنه مهما ست البيت حاولت بشتى الطرق توصل لطعم حواوشى الشارع لا يمكن أبدا تنجح فى ده لكن حتطلع حواوشى بيتى نضيف طعمه قريب من الكفته لكن لا يمكن يبقى طعمه زى مثلا حواوشى شلبى بتاع سوق التوفيقيه .. و يقال بين محترفى أكل الشوارع اٍن السبب بيرجع لسيدى الحلى اللى دعا ربنا أنه يخللى أكل الشارع أحلى و ألذ من أكل البيوت !! مقام سيدى الحلى فى نهاية عطفة الشيخ عبد الله فى باب الشعريه ..


لييييييه ؟؟


صلوا على حضرة رسول الله ..


بادىء ذى بدء لازم يكون العيش البلدى اللى بيتم حشوه مخبوز نص خبيز يعنى مش مستوى .. و بيتساب لما يبرد تماما من غير ما يعرق لأنه لو عرق يبقى فسد طعم الحواوشى ..


حواوشى الشارع برضو نوعين ..


نوع رخيص بيبقى عباره عن هياكل فراخ مفرومه و برغل و ليه ضانى أو دهن بقرى خالص حتلاقوه بيمسك فى سقف الحنك بعد الأكل و بصل و فلفل أخضر حراق و خلطة توابل شيطانيه سيأتى ذكرها ..


النوع الراقى منه بيبقى عباره عن بوش و لحمه مفرومه مستورده و باقى مكونات النوع الأول ..


البوش هو ما يتبقى من تنظيف اللحوم عند الجزارين .. يعنى الدهون و الشغت و الجلد و الختم و كده يعنى .. و بيبقى كندوز يعنى بقرى على بتلو على ضانى .. و الكيلو منه فى الجمله ب 7 جنيه .. و يوجد متعهدين لجمعه من محلات الجزاره للمتاجره فيه و أشهر متعهده فى القاهره هى الحاجه نورا عاشور اللى مسكت تجارة المرحوم زوجها فتحى الطحش و قد ترملت و هى فى عز شبابها و بتفوح منها رائحة المسك و العنبر تقريبا فى الأسبوع التانى من كل شهر و عندها تلاجات عملاقه مهوله فى سوق العتبه و المدبح القديم ..


الصنعه الصح للحواوشى لو عاوزين تجربوه فى البيت هى كالآتى :


- كيلو لحمه كندوز ملبسه ..


- نص كيلو ليه ضانى أو بوش ..


- كيلو بصل و يفضل الصغير علشان مايبقاش فيه ميه كتير ..


- نص كيلو فلفل أخضر حراق و يمكن الاٍستغناء عنه أو عن بعضه أو تضاف الشطه ..


- 100 جرام ثوم ..


- 50 جرام كبابه صينى مطحونه و يفضل سليمه و تطحن فى البيت و هى حبات بنية اللون صغيره نوعا و السر كله فى هذه الكبابه الصينى ..


- معلقه كبيره جنزبيل مطحون .. و ممكن معاهم حتة جذور جنسنج كورى للمتزوجين حديثا ..


- - معلقه كبيره قرفه مطحونه ..


- رشة زر ورد ..


- معلقه و نص كبيره بهارات ..


- 3 حبات جوزة الطيب مفرومين ..


- ملح و فلفل أسود على حسب الطلب .. و لا يضاف كمون أبدا ..


الاٍسكندرانيه بيضيفوا على الخلطه دى حزمة بقدونس و هذا للعلم ..


بتتفرم كل هذه المكونات مرتين أو تلاته و بيتحشى بيها العيش و بيلف فى ورق سيلفر طبعا يعنى بلاش ورق الجرائد و لا الورق الأبيض اللى أصلا مصنع من القمامه و على الفرن متوسط الحراره مش هادى علشان ما ينشفش أو بلغة أهل الصنعه ما يتسليش ..


ملحوظات :


- بيكثر وجود الدود الأبيض صغير الحجم فى الشاورما عند الكثير من المحلات بسبب سوء التخزين من يوم ليوم و بسبب وجود طبقات الليه فى العمود ..


- محلات الكبده و المخ المقليه بالرده بتستعمل كبده مستورده مش بلدى .. و المخ غالبا بيكون نخاع جملى مش مخ خالص أبدا ..


- جميع محلات الكباب و الكفته بغير اٍستثناء حتى المحلات الشهيره منهم بيتعاملوا مع الحاجه نورا و بيدخلوا البوش فى صناعة الكفته .. و للعلم بيتسمى فى السوق زبالة الجزار ..


- الأرز بيدخل كمكون أساسى فى صناعة الفول و الطعميه حيث بيضاف للفول أثناء تدميسه و قبل ما يستوى بشويه علشان يدى له تخانه بعد اٍضافة مواد كاويه مستورده من ألمانيا لسرعة تدميس الفول و يبقى زى اللوز .. و أغلب المطاعم بيسلقوا أرز التموين اللى بيشتروه بثمن بخس من الفقراء و بيضيفوه على خلطة الطعميه علشان تكتر ..


- أدينى عملت اللى وعدتك بيه ياض يا سامح يا ملك الكبده ياللى عربيتك فى مجمع الأردنيه بالحى السابع بمحافظة 6 أكتوبر أمام جنة الفواكه تحت البواكى بجوار البحصلى .. بقى ياض أقولك زود الطحينه تقولى هو كده يا حاج !!!


طييييييييب ..


و تقبلوا خالص تحياتى ..

الأربعاء، 17 يونيو 2009

المجد للقوارير ..

Animated Balance Scale Pictures, Images and Photos


أسعد الله صباحكم بالمسرات أعزائى المدونات و المدونين ..
من شهور طويله و نحن ملاك الأراضى الصحراويه المستصلحه بمنطقة وادى الملوك بالكيلو 52 طريق القاهره الاٍسكندريه الصحراوى ننتظر بلهفه لجنة الخبراء المشكله من خبراء وزارة العدل و خبراء هيئة اٍستصلاح الأراضى لفحص موقفنا القانونى من الأراضى الصحراويه اللى بحوزتنا و اللى قمنا باٍستصلاحها و زراعتها و طفحنا الكوته من كيعاننا لحد ما أزهرت و أثمرت و صارت خضراء بهجة للناظرين ..

و بالأمس فقط وصلت اللجنه الموقره لمنطقتنا الصحراويه المستصلحه فى موكب مهيب يتبعه عشرات السيارات لأصحاب الأراضى الراغبين من اللجنه التوجه لأراضيهم لفحصها ..

أعضاء اللجنه قاموا بالتنبيه على الملاك اللى بيتبعوهم بأن أول أرض سيتم فحصها هى أرضى و حددوها بالرقم و بالاٍسم لا لشىء سوى لكونها أول قطعه فى حيازة بئر 120 و بأن على الجميع أن يتوجه كل واحد لأرضه و البقاء فيها لحين وصول اللجنه لحد عنده ..
لكن ماحدش اٍستجاب لهم و فضلوا برضو وراهم مش عارف ليه ..

أنا و العيال كنا فى الأرض فى الوقت ده بنلم البصل و بنعاكس الدبابير أم 4 جنحات رغم حرارة الشمس اللى بدأت فى الاٍلتهاب و اٍذا فجأة يتبدل المشهد .. و تقف سيارات أعضاء اللجنه قدام الأرض ملكى ( و الملك لمالك الملك لا شريك له وحده ) و تتبعهم سيارات الحرس المرافقين و أيضا سيارات ملاك الأراضى الآخرين .. و ينقلب المكان بعد هدوءه لما يشبه ساحة قتال لم أشهد لها مثيلا اٍلا فى طوابير فراخ الجمعيه فى منتصف السعينيات !!

كل الملاك يقاتلون ليفوزوا من أعضاء اللجنه بكلمه أو اٍشاره تطمئنهم على مصير أراضيهم .. و أعضاء اللجنه يطالبونهم بالهدوء و بالتوجه لأراضيهم فى اٍنتظار اللجنه اللى حتمر عليهم تباعا بغير أى اٍستجابه من الملاك .. و حالة فوضى عارمه لا أتصور أنها تليق اٍلا بأحفاد التتار والفراعنه !! بل اٍن بعضهم للأسف الشديد اٍقتحم أرضى بالسيارات الجيب الثقيله أم نمر جمرك السويس ليسبق باقى السيارات للوصول لأعضاء اللجنه مما تسبب فى تلف عدد من شجرات البرتقال اللى تعبت أوى فى رعايتها لحد ما أزهرت و ربنا يستر و ماتكونش حصلت تلفيات فى مواسير مياه الرى المدفونه تحت الرمال بسبب ثقل السيارات ..

بجد المشهد كان مضحكا و مؤلما فى نفس الوقت ..

و فجأه تهبط من سيارة خبراء وزارة العدل سيده فاضله فى منتصف الأربعينيات .. سيده وقوره و محتشمه أثار ظهورها حاله من الاٍنضباط و يتبعها عدد من الرجال و النساء ممسكين بدفاتر هم أعضاء اللجنه ..

هذه السيده الفاضله كما قيل لى هى رئيسة اللجنه المرسله من قبل وزارة العدل .. و يشهد لها الجميع بالكفاءه و النزاهه و بقوة الشخصيه و أنها لا تخشى فى الحق لا لومة لائم و لا نفوذ و لا سطوة كبير و هى على درجة مستشار ..

سألت عن صاحب هذه الأرض .. فتقدمت و وصلت لها بصعوبه بالغه ..

تفحصتنى من خلف نظاراتها و أمرت واحدا من مساعديها بفتح المحضر الرسمى ..

سألتنى عن ظروف تملكى للأرض و نوعية الزراعات بها و عمرها و حاجات من هذا القبيل .. فجاوبتها بكل أمانه ..

لم تكتفى السيده المستشاره بأخذ أقوالى لكن نزلت بنفسها و تمشت وسط الزراعات و تفحصت عن قرب أشجار البرتقال و البصل لتحديد عمر الزراعات و تحديد ما اٍذا كانت فعلا زراعات حقيقيه أم ديكور غرس حديثا فى الأرض بغرض تزويق الصوره كما حدث فى الجيزه مؤخرا ..

و يعدين سألتنى عن المبنى المخصص للتسمين الحيوانى و مساحته بالتحديد .. فجاوبتها بالتقريب ..

لكن يبدو أنها لم تطمئن تماما لأقوالى فطلبت من مساعديها قياس المبنى بكل دقه .. و سجلت الرقم الصحيح للمساحه ..

أشهد أن السيده المستشاره الفاضله لم تعبأ بشمس الصحراء الحارقه و هى تمارس عملها و لا بهواء الجنوب الملتهب بحرارة رمال الصحراء اللى كان بيلفح الوجوه و كانت تصر على التأكد بنفسها من كل كبيره و صغيره .. علما بأن هذه اللجنه ستقوم بفحص ألوف الأفدنه فى المنطقه يعنى مساحات أراضى شاسعه تبلغ فى مجملها مساحة بعض الدول الشقيقه فمن أين تستمد هذا الجلد و من أين تنبع هذه القوه الداخليه اللى بتعينها على أداء عملها بكل أمانه و نزاهه ؟؟؟!!!

سؤال سألته لنفسى و أنا أتأمل سيادة المستشاره اللى رفضت بحده أخذ زجاجة مياه مثلجه و علبة عصير قدمها لها واحد من الملاك و العرق الغزير ينصب من جبهتها و قد أقفلت المحضر الرسمى معى بتوقيعى على أقوالى و على ما أثبتته فى المحضر .. يعنى خلاص المحضر الرسمى أتعمل و توقع عليه منها و من أعضاء اللجنه و منى فمدحى أو ذمى أو اٍبداء اٍعجابى بشخصيتها القويه لن يقدم أو يؤخر فى الأمر شيئا ..

تحيه كبيره أوى أوى لكل سيده تحمل الأمانه فى عنقها و تحافظ عليها و تؤديها بما يرضى الله و الضمائر سواء كانت ربة بيت أم عامله أو طالبه ..

أحلى صباح على عيون كل أم فيكى يا مصر تعرف تربى عيالها تربيه صح و تنشئهم تنشئه صح و تبث فى نفوسهم روح المثابره و حب الاٍجتهاد و الأمانه و الصبر على الشدائد ليكونوا فى الحياه بمثابة قناديل مضيئه ينوروا الطريق لأجيال تيجى من بعدهم و يتحملوا المسئوليه زيهم بشرف و نزاهه ..

الرفق و المجد للقوارير ..

و زلطه كبيره أوى على دماغ كل أم ماعرفتش تربى عيالها و تعلمهم أنه لا يصح اٍقتحام أراضى الغير بالسيارات الجيب أم نمر جمرك السويس و تدمير ما فيها من أشجار ..

و تقبلوا خالص حبى و تقديرى ..

الاثنين، 15 يونيو 2009

ملحوظات من زمن العذاب !!

مراهقة الصبيان و اللحظات الحرجة ..
بوست جديد على بعبعه بلوجاريه ( مدونه للكبار فقط ) ..


Animated Horse Pictures, Images and Photos

الجمعة، 12 يونيو 2009

شوشو جنبهم غلبان !!

animated devil head Pictures, Images and Photos


ده المقصود بيه الشيطان يعنى


طيب و بعدين يعنى ؟؟
يعنى أعمل أنا أيه دلوقتى ؟؟
دماغى عماله بتلف و عقلى عايم فى البالوظه من ساعة ما قريت هذا الخبر النحس الذى تقشعر منه أبدان الحلاليف مش بس البنى آدمين ..
ما هو أصل بصراحه خبطتين فى الراس توجع و تدوخ و تطلع من النافوخ نجوم و علامات اٍستفهام و حاجات كده من اللى بتطلع من دماغ توم لما جيرى يهبده بالنشابه على دماغه فى أفلام الكارتون !!
و أنا بصراحه أخدت هبده على دماغى من أسبوعين كده لما الصحف طالعتنا بخبر القبض على الطبيب الشهير اللى كان بيصور مريضاته أثناء الكشف عليهن و هن عرايا بكاميرا خفيه مثبته فوق سرير الكشف بعيادته ثم لا يلبث الوغد أن يهددهن بنشر هذه الكليبات و اٍلا يخضعن لرغباته الدنيئه و يوافقن على ممارسة الفعل الحرام معه .. و حتى بعد موافقة بعضهن كان يقوم بتصوير هذا اللقاء الشيطانى بينهم و يطبعه على سيديهات ليوزعها على أصدقائه للتباهى برجولته المزعومه بعد ما زوجته أشاعت بين أصدقائه أنه – لا مؤاخذه ما بيعرفش - محاولا نفى هذه التهمه عن نفسه الحقيره ..
أنا بصراحه أترعبت بعد ما قريت هذا الخبر .. و أتخذت خطوه اٍيجابيه بأنى بطلت أروح لدكتورة الأسنان بتاعتى اللى كانت بتنضف لى أسنانى لتبدو براقه و جذابه تسر الناظرين و تلهب العواطف و تحطم القلوب ..
طبعا .. ما يمكن كانت بتصورنى من غير ما أشعر و يمكن يكون بق الرجل عوره فى هذا الزمن الشقلباظى المسخره و يمكن ترجع تهددنى بنشر كليبات ليا على الأنترنت و أنا بأنضف أسنانى و تبقى فضيحه فى بلدنا أبو كبير - شرقيه ( على فكره ده اٍسم بلد مش صفه يعنى ) ..
الخبطه التانيه بقى غلبت الأولانيه .. من كام يوم كده طالعتنا الصحف بخبر القبض على مدرس ثانوى عوقب من قبل بسبب سوء سلوكه و تم نقله من مدرسة البنات اللى كان بيشتغل فيها بسبب تحرشه بتلميذاته لمدرسة صبيان قام بتصوير ممارسات غير أخلاقيه مع 18 تلميذه من تلميذاته بالمرحله الثانويه كان بيديهم دروس خصوصيه و برضائهن كما يظهر ذلك جليا من بعض الكليبات التى شوهدت بعد تداولها على الموبايلات فى مدينة القاهره الكبرى و ما حولها !!
و أن هذه الممارسات الدنيئه كانت بتتم داخل منزله حيث اٍعتادت بعضهن الذهاب لبيته لأخذ الدروس على الرغم من كونه أعزب و بعلم أولياء أمورهن اللى يستحقوا الاٍعدام رميا بالجزم القديمه لموافقتهم على ذهاب بناتهم لبيت مدرس أعزب كما هو معروف عنه متعللين بحسن سمعته ( يا أخى النهه ) .. و البعض الآخر كان بيتم داخل منازل التلميذات أنفسهن و بحضور أولياء أمورهن فى غفله منهم و هم قاعدين فى الأوضه اللى جنبهم بعد ما دخلوا له طبعا كوباية الشاى و طبق البتى فور !!!!!!!!
الغريب أن المدرس السافل كما جاء فى الصحف كان بينقل هذه الكليبات الفاضحه على سيديهات و يروجها برضو بين أبناء حى اٍمبابه كما لو كان حريصا على فضح نفسه حتى توصلت الشرطه لشخصيته بعد جهد جهيد و ألقت القبض عليه و قدمته للنيابه العامه اللى أقر قدامها بفعلته الشنيعه ..
لا يفوتنا هنا أن نحيى رجال النيابه العامه اللى قرروا عدم اٍستدعاء الطالبات المتصورات فى الكليبات اٍلا بعد الاٍنتهاء من أداء اٍمتحانات الثانويه العامه اللى بقت على الأبواب حفاظا على مستقبلهن !!!
يعنى أيه اللى بيحصل ده ؟؟
طبيب و مدرس و الأتنين المفترض فيهم أنهم يكونوا على درجه عاليه من الأمانه الصادقه حيث كون الأول مستأمن على الحياه و الصحه و العرض .. و التانى مستأمن على بناتنا و أولادنا فى هذا السن الخطر و ده برضو لا يعفى أولياء أمورهم من معاقبتهم هم كمان على اٍهمالهم و تغفيلهم و سوء تقديرهم للأمور ..
يعنى خبطتين ورا بعض كده صحيح حاجه تدوخ و تلخبط و مش عارف أعمل أيه ؟؟ مش عارف ألوم مين و لا مين و لا مين بمعنى أصح ؟؟
خصيمكم سيدنا النبى تعالوا ندور على حد نرمى عليه اللوم و نبهدله و نعلق عليه سلسلة أخطائنا اللى لا تنتهى بس بلاش الكابتن حسن شحاته لحسن ده اللى فيه مكفيه يا ولداه :)
أنا عن نفسى حأبتدى بالدعاء بالخراب المستعجل على مستر نوكيا شخصيا اللى عمل موبايلات بكاميرات فيديو شديدة الحساسيه و الخطوره بتسجل أحلى اللحظات ..
يالا مين تانى ؟؟

الاثنين، 8 يونيو 2009

اٍحذروا من مدونة شمس النهار :))



دلوقتى يا جماعه مدونة البرنسيس شمس النهار أتملت ورد من كل صنف و لون .. و الشيخ زكريا أحمد قال زمان شوف الزهور يا بنى آدم و أتعلم بين الحبايب تعرف تتكلم :)


كويس .. بس كده مدونة البرنسيس حتتملى بالنحل و النحل طبعا بيعمل العسل .. و عماد بعرور بيقول : أكل العسل حلو بس النحل بيقرصنى :))


الوله بعرور ده بيفهم و الله :)

الأحد، 7 يونيو 2009

تحديث : بوست كليب .. حدث بالفعل !!

stick people animated Pictures, Images and Photos




تحديث : الموضوع حصل فعلا و بنفس التفاصيل اللى ذكرتها فى البوست فى شهر ديسمبر اللى فات .. و رغم الجهود الكبيره لرجال الشرطه للعثور على الجناه اٍلا أنهم لايزالوا طلقاء و بعيدين عن يد العداله .. و لا حول و لا قوة اٍلا بالله ..

المشهد الأول :
نهار خارجى .. الكاميرا تركز على بلكونة شقه مغلقه فى الدور التانى فى عماره من عمارات شقق العرايس باٍحدى المدن الجديدة .. زووم آوت لتظهر العماره كلها و يبدو اٍن أغلب شققها غير مسكونه .. حتى يظهر الرصيف المقابل لمدخل العماره ثم الشارع الذى يبدو هادئا قليل الحركه ..
تظهر من اليمين و الشمال فى وقت واحد سيارتان تتوقفان أمام بعضهما و تكاد المقدمات أن تصطدم ببعض ..
تنفتح أبواب السيارات فى وقت واحد و ينزل منهما عدد من الرجال مفتولى العضلات و أيضا من كل سياره رجل و أمرأه كبار فى السن يبدو عليهم الوقار و الشعر الأبيض نعرف فيما بعد أنهم والد و والدة العريس و والد و والدة العروسه ..
بمجرد نزول الجميع يلتف الرجال مفتولى العضلات حولهم و كأنهم يقومون بحماية كل طرف من الطرف الآخر بينما تركز الكاميرا فى كادر متوسط على الاٍشتباك اللفظى الذى بدأ بين أهل العروسين و نفهم من المشاجرة التى بدأ بعض الماره فى الشارع متابعتها و كذلك بعض الجيران الذين أطلوا من الشرفات أن كل أسره تعاير الأخرى بأنهم أسره عره و دون و لا يساووا بصله .. و أيضا تقوم كل أسره بحمد الله أن الجوازه الشؤم لن تتم و أن أبننا عندنا و بنتكم عندكم و كل طرف يحمل العفش الخاص به و تنفض الشركه ..
فى هذه اللحظه تتابع الكاميرا سيارتين نقل تأتيان من جهتين مختلفتين و تتوقف كل واحده خلف سيارة عائله و ينزل منهم بعض الرجال يبدو عليهم أنهم شيالين ..
يحاول بعض العقلاء من الجيران و الماره التدخل لفض الاٍشتباك بين الأسرتين و لكن كل الأطراف ترفض الحوار و يصر الجميع على اٍنهاء الزواج و أن تحمل كل أسره ما يخصها من منقولات و عفش و يتبادل الكل الكلام المقذع مع التركيز على معايرة أم العريس لأهل العروسه بسوء سمعة اٍبنتهم الذى أتضح لهم مؤخرا ..
يتوجه أهل العروسين و معهم الشيالين لداخل العمارة بينما يقف الرجال مفتولى العضلات أمام المدخل ..
تبدأ التيترات فى النزول مع موسيقى المقدمه مع زووم اٍن لمدخل العمارة مصاحب لمشهد اٍنصراف المارة المتجمعين حول المشاجرة لحال سبيلهم و بعضهم يضرب كفا بكف و بعضهم يقول : لا حول و لا قوة اٍلا بالله .. قطع
المشهد الثانى :
ليل خارجى .. مع آخر سطر فى التيتر نشاهد شابين يجلسان فى الكنبه الخلفيه لتاكسى .. تركز الكاميرا فى كلوز اٍن على واحد منهما و هو يهز رأسه و يحرك جسده منتشيا على اٍيقاع أغنية شعبية تنطلق من كاسيت السيارة .. و نتبين أنه شاب فى منتصف الثلاثين يبدو عليه و على شقيقه الأصغر الجالس بجواره مبتسما أنهما من الطبقة المتوسطة التى تشقى على لقمة عيشها .. نفهم من الحوار أن الشاب الأول يطمئن من شقيقه أنه أكد على حجز قاعة الفرح التى سيقام بها فرحه غدا .. يطمئنه شقيقه أنه أكد الحجز و يتبادل معهما السائق الحوار بخفة دم أولاد البلد و لا يفوتنا أن نشير فى حوار الثلاثه لكمية الطعام الكبيره التى حملها العريس و شقيقه فى شنطة التاكسى تمهيدا لنقلها لعش الزوجية .. و من الممكن أن يلمح السائق أن العرسان لن يحتاجوا لكل هذا الطعام فى شهر العسل ..
يقابل التاكسى كمين مرورى و يطلع الضابط على رخص السائق و أيضا البطاقات الشخصية للعريس و شقيقه و يستفسر منهما عن وجهتيهما و ما يحملانه فى شنطة السيارة فيخبروه و يتركهم الضابط يستكملوا طريقهم بعد أن يلقى عليهم نظرات فاحصة لكنها طبيعية ..
يمتدح شقيق العريس الأمن و الأمان فى المدينة الجديدة و نلمح فى المرآة الأمامية سائق التاكسى و على وجهه اٍبتسامة صامتة ذات مغزى .. قطع
المشهد الثالث :
ليل داخلى .. الكاميرا داخل شقة مظلمة خاوية و فارغة تماما .. تركز الكاميرا فى لقطة متوسطة على باب الشقة و هو يفتح من الخارج و يظهر شقيق العريس و هو يمد يده و ينير ضوء الصالة و هنا تبدو الشقة على البلاط و ليس فيها و لا حتى كرسى .. تتجول الكاميرا فى أنحاء الشقة من وجهة نظر العريس الذى يتبين أنها خاوية على عروشها فتعقد المفاجأة لسانه و تسقط من يده الشنط البلاستيكية التى فيها الأطعمة بينما يقف سائق التاكسى خلفهما و هو لا يفهم شيئا ..
كلوز آب على وجه العريس الذى سقط على الأرض مغشيا عليه من هول المفاجأة بينما شقيقه قد اٍنحنى عليه منزعجا يحاول اٍفاقته و هو يناديه باٍسمه .. قطع
المشهد الرابع :
نهار داخلى .. داخل قسم الشرطة .. أهل العريس و أهل العروسة الحقيقيين و هم غير أهل العريس و العروسة المزيفين الذين ظهروا فى المشهد الأول و قاموا بسرقة عفش و محتويات الشقة مستعملين هذه الحيلة الشيطانية و هم يحررون محضرا بالسرقة و يظهر الضيق على وجه الضابط من شدة الضجة و الجميع يتكلمون بصوت عالى و فى نفس الوقت يشرحون له ما حدث كما سمعوها من الجيران .. الضابط يطلب منهم فى حدة أن يتقدم شخص واحد فقط للحديث و اٍلا قام باٍخراجهم من القسم .. يتقدم والد العريس و يبدأ فى شرح الموضوع من بدايته و نفهم اٍن أبنه عمل لسنوات فى السعودية حتى يستطيع توفير نفقات الزواج التى ضاعت هباءا و أنه الآن فى المستشفى و قد أصيب بصدمة عصبية حادة من هول المفاجأة .. و يبدى الأب تعجبه من قيام اللصوص بسرقة ليس فقط الأجهزة الكهربائية الصغيرة و لكن أيضا غرفة النوم و المراتب و المخدات و البطاطين و السفرة و الصالون و الأنتريه و المطبخ بالكامل و الثلاجة و البوتجاز و السخانات و الملابس و أيضا خلاطات الحنفيات و الستائر و كل شىء !!
يسجل الضابط أقوال الأب و يطلب منهم غدا اٍحضار العريس و العروس و كل من دخل الشقة لعمل فيش و تشبيه له لمضاهاة بصماتهم بالبصمات التى سيتم رفعها من الشقة لمعرفة البصمات الغريبة .. و لما يعترض الأب على هذا الاٍجراء لأن اٍبنه فى شبه غيبوبه و لا يقدر على الحركة يعرض الضابط عليه فى لهجه تهكمية أن ينتقل القسم للمستشفى لأخذ بصمات العريس لو أحب ..
ينهض الضابط من مكانه و يطلب من أمين شرطه تقفيل المحضر و اٍعطائهم رقمه و يصرفهم من القسم لحين طلبهم مرة أخرى لاٍستكمال المحضر بعد شفاء العريس ..
اٍن شاء الله بعد عمر طويل .. قطع
الشاشه تصبح سوداء تماما و تنزل تترات النهاية من أعلى لأسفل ببطىء شديد ..


****************************************************

السيناريو ده حصل بالفعل :))